ColliCaren sähkökäyttöinen kalusto
Meillä on jo kokemusta sähköisten pakettiautojen ja kuorma-autojen käytöstä, pääasiassa Norjassa ja Ruotsissa. Tällä kertaa päätimme testata uutta ratkaisua Puolan teillä. Tällaiset testit tuovat meille erittäin arvokasta kokemusta.
Testit suoritettu onnistuneesti
Testien aikana sähköinen Scania alistetiin kokeille erilaisissa tie- ja sääolosuhteissa. Testit sisälsivät sekä tyhjän että täyteen lastatun 45 jalan merikontin kuljetuksen. Koko prosessin ajan tarkkailimme koko järjestelmän käyttäytymistä ja seurasimme energiankulutusta.
" Ensimmäiset tulokset ovat erittäin lupaavia. Testatuilla reiteillä keskimääräinen energiankulutus oli noin 1 kWh/km. Keskeinen tekijä energiankulutuksen määrään vaikuttamisessa on asianmukainen kuljettajien koulutus ja opastus. Sähkökäyttöistä kuorma-autoa ajetaan eri tavalla, kuin perinteistä dieselkäyttöistä kuorma-autoa."
Lasti saapui lopulta asiakkaallemme Norjaan meritse. Yhdistämällä vähäpäästöisen merikuljetuksen ja rahdin toimittamisen satamaan sähköisellä kuorma-autolla pystyimme minimoimaan CO2-päästöt koko operaation aikana absoluuttiseen minimiin.
Testit osoittivat, että oikeanlaisella reittisuunnittelulla ja latauspisteillä pitkän matkan sähköinen tieliikennekuljetus Puolassa on jo toteuttamiskelpoinen. Koko operaation sujui mutkattomasti ja saatiin onnistuneesti päätökseen.