Liikkuvuuspaketin tavoitteena on yhdenmukaistaa raskaan tieliikenteen sosiaali- ja markkinalainsäädäntöä, edistää kuljetusalan reilua ja tasapuolista kilpailua sekä parantaa valvontaviranomaisten toimintaedellytyksiä ja liikenneturvallisuutta.
EU-säännösten täytäntöönpanon lisäksi kuljetuksen tilaajan vastuuta laajennetaan hallitusohjelman mukaisesti koskemaan ylikuormilla ajamista sekä ajo- ja lepoaikojen rikkomista.
Muutosten yhteydessä otetaan käyttöön kansainvälisiä kuljetuksia hoitavien kuljettajien lähettämistä koskevat erityissäännöt. Tarkoituksena on parantaa kansainvälisiä kuljetuksia tekevien kuljettajien työ- ja sosiaalisia oloja sekä varmistaa, että tavaraliikenteen harjoittajilla on yhtäläinen vapaus tarjota palvelujaan EU:n sisämarkkinoilla.
- Kuljettajan lähettämisen tulisi tapahtua niistä maista, joissa kyseinen kuljettaja liikennöi. Työnantajan on muun muassa ilmoitettava toimeksiannon alkamis- ja päättymispäivämäärä kussakin maassa. Kaikki tiedot on rekisteröitävä IMI:ssä, joka on sisämarkkinoiden tietojärjestelmä.
- Kun kabotaasikuljetuksen kiintiö täyttyy, asianomainen miehistö ja kuljettaja ohjataan poistumaan maasta, jossa kabotaasikuljetukset toteutettiin, niin sanotun jäähdyttelyjakson ajaksi, jonka on kestettävä vähintään neljä päivää ennen takaisin paluuta.
- Yhdistettyjen kuljetusten tieosuuksiin käyttöön yleiset kabotaasiliikennettä koskevat säännöt.
- Ajoneuvon on palattava joka 8. viikko alkuperämaahan, jossa se on rekisteröity.
- Sallittujen kabotaasikuljetusten määrä on edelleen enintään kolme seitsemän päivän aikana kansainvälisen kuljetuksen päättymisen jälkeen.
Tähän mennessä paketista on jo toteutettu seuraavat muutokset:
-
Kuljettaja ei saa viettää viikkolepoaikaa (vähintään 45 tuntia) ohjaamossa, vaan se on vietettävä sopivassa ja sukupuolen mukaisessa majoituksessa, jossa on sopivat lepo- ja pesumahdollisuudet. Työnantaja vastaa majoituskustannuksista.
- Mahdollisuus pitää kaksi lyhennettyä viikkolepoa kansainvälisissä tavaran kuljetuksissa peräkkäin. Lyhennys on korvattava ennen lyhennystä koskevan viikon kolmannen viikon loppua
-
Kuljettajalle on annettava mahdollisuus palata kotimaahansa 3 - 4 viikon välein.
-
Mahdollisuus pidentää ajoaikaa poikkeuksellisissa olosuhteissa matkattaessa viikkolevon viettämistä varten 1 tai 2 tuntia.
Helmikuussa 2022 voimaan tulevat muutokset ovat laajempia:
-
Tiukemmat kabotaasisäännöt
-
Kuljettajille paremmat työaikasääntöjä
-
Käyttöön otetaan toisen sukupolven älykäs ajopiirturi.
- Ajoneuvon on palattava joka 8. viikko alkuperämaahan, jossa se on rekisteröity.
-
Kansainvälisissä kuljetuksissa toimiville kuljettajille on järjestettävä mahdollisuus palata kotiinsa tai yrityksen toimipisteeseen 4 viikon välein.
-
"Samassa maassa sama palkkaus"
-
Manuaalinen rekisteriöinti rajojen yli Euroopassa
2021 voimaan tulevat säännöt:
-
GPS:llä varustetun digitaalisen ajopiirturin käyttöönotto kaikissa ajoneuvoissa
Miten se vaikuttaa asiakkaisiimme
-
Matalampi tuottavuus nostaa markkinoiden kapasiteettia entisestään – tämä taas lisää kustannuksia ja pidentää toimitusaikoja.
-
Varaukset tulee tehdä hyvissä ajoin
-
suosittelemme meri- tai rautatiekuljetuksia mahdollisuuksien mukaan
Kabotaasi on myös säännelty siten, että korkeapalkkaisten EU-maiden kuljettajat eivät joutuisi huonompaan kilpailuasemaan verrattuna alhaisemman palkkatason maiden kuljettajiin.
Logistiikka- ja kuljetusyrityksille uudet säännöt tuovat mukanaan rakenteellisia muutoksia. Pienet ja keskisuuret Itä-Euroopan liikenteenharjoittajat keskittyvät suurella todennäköisyydellä kotimaan markkinoille, koska tavarankuljetuskustannukset muihin EU-maihin tulevat olemaan kannattamattomia. Tästä syystä Länsi-Euroopassa on odotettavissa kapasiteettipulaa ja Itä-Euroopassa ylikapasiteettia
Lisää infoa saat tästä; https://www.iru.org/who-we-are/where-we-work/europe/european-commission-mobility-package