Asiakkaillemme siirtyminen Digitolliin tarkoittaa, että tietojen täsmätessä tullaus on jo tehty lähetyksen saapuessa rajalle ja tuotteet ovat nopeammin käytettävissä.
Kaikki lähetykset, paitsi tullivarastoihin varastoitavat, on tuontiselvitettävä digitaalisesti ennen kuin ne saavuttavat Norjan rajan. Digitollin käyttäminen edellyttää, että huolintaosastollamme on kaikki tiedot autoissa tai konteissa olevista lähetyksistä ennen Norjan rajalle saapumista.
Mahdollisuus suoraan tullaukseen toimitettuna poistuu, kuten myös mahdollisuus tuontiselvitykseen 10 päivän sisällä maahan saapumisesta. Lähetykset voidaan ilmoittaa järjestelmään 5 päivää ennen saapumista.
Kaikki vaaditut tiedot on toimitettava hyvissä ajoin, jotta rahdinkuljettaja voi ylittää rajan viiveittä. Dokumentit täytyy olla hyvissä ajoin saatavilla ja tiedot oltava ehdottomasti oikein. ennen lastausta kuljetusvälineeseen, myös vientiselvitys, Suomen Tullin ohjeistuksen mukaan.
Laskuilla mainittava seuraavat välttämättömät tiedot ja tapauskohtaisesti mahdolliset lisätiedot ja luvat:
- Myyjä / Ostaja / EORI nro
- Toimitusehto
- Tullinimikkeet, voimassaolevat HS-koodit
- Alkuperämaa
- Kollien määrä, bruttopaino ja nettopainot per tullinimike
Jos dokumenttien ja digitaalisen järjestelmän tiedot eivät täsmää, vaarana on koko auton pysäyttäminen Norjan rajalle. Kappaletavarakuljetuksissa autossa on myös muiden asiakkaiden lähetyksiä. ColliCare varaa oikeuden veloittaa lisämaksuja odotusajoista tms. johtuen kolmannelta osapuolelta.
Lue lisää Norjan tullin sivuilla The Norwegian Customs tai katsomalla näitä (norjankielisiä) YouTube videoita